Program konferencji już dostępny
(poniżej i do pobrania)
Wydział Architektury Politechniki Śląskiej ma zaszczyt zaprosić na
II Ogólnopolską Konferencję Naukową
z cyklu:
Konferencja - o chrakaterze cyklicznym i krajowym - adresowana jest do reprezentantów różnych dyscyplin nauki i działalności praktycznej
oraz organów decyzyjnych i organizacji pozarządowych, którzy są bezpośrednio zainteresowani podnoszeniem jakości środowiska
zbudowanego, a także badaniami naukowymi w tym zakresie.
Pierwsza konferencja BIWA odbyła się w 2015 roku i spotkała się z dużym zaintersowaniem. Miała także charakter sodażowy, identyfikujący
interesującą środowisko naukowe tematykę badawczą.
Bazując na tej wiedzy, II Ogólnopolską Konferencję Naukową "Badania Interdyscyplinarne w Architekturze" praganiemy poświęcić
problematyce potrzeb różnych grup wiekowych w odniesieniu do środowiska architektoniczno-urbanistycznego.
Wspomniane powyżej grupy wiekowe to dzieci, młodzież oraz dorośli w tym seniorzy. W każdej z tych grup chcielibyśmy także
zauważyć potrzeby osób z niepełnosprawnościami w odniesieniu do budynków i przestrzeni urbanistycznych.
Celem bieżącej konferencji jest zatem poszukanie relacji pomiędzy wyzwaniami, jakie wnoszą do architektury i urbanistyki różne
grupy wiekowe, a ich faktyczną realizacją.
Mamy nadzieję, że konferencja stanowić będzie przegląd najnowszych badań w tym zakresie, z perspektywy specjalistów z różnych dziedzin.
Zapraszamy do zaprezentowania wniosków z badań, ale także metod, technik i narzędzi badawczych, wyników komercjalizacji badań, w tym
wdrożeń i efektów współpracy badawczej z otoczeniem społeczno-gospodarczym, doświadczeń z realizacji grantów, jak również uwag
związanych z użytkowaniem obiektów architektonicznych i przestrzeni urbanistycznych wraz z ich krytyczną analizą.
Chcielibyśmy, aby BIWA 2017 sprowokowała do ożywionej dyskusji, a także integracji nauki i praktyki oraz posłużyła upowszechnianiu wiedzy
z zakresu szeroko rozumianej problematyki badań środowiska zbudowanego.
Proponujemy, aby szczegółowy zakres tematyczny konferencji podzielony został na poniższe zagadnienia, w ramach których
zaprezentowane zostaną potrzeby użytkowników w różnym wieku w stosunku do różnego typu przestrzeni architektonicznych
(budynki) i urbanistycznych, takich jak:
- przestrzenie zamieszkania
- przestrzenie edukacji
- przestrzenie pracy
- przestrzenie rozrywki.
Jedną z sesji konferencyjnych chcemy dedykować prezentacji prac badawczych prowadzonych z udziałem studentów I, II i III stopnia
(doktorantów) i innych form powiązania dydaktyki z badaniami naukowymi.
RADA NAUKOWA KONFERENCJI
Przewodnicząca Rady Naukowej:
Dr hab. inż. arch. Joanna Tymkiewicz – Wydział Architektury PŚ
Członkowie:
Prof. dr hab. inż. arch. Elżbieta Niezabitowska - Wydział Architektury PŚ
Prof. dr hab. inż. arch. Grażyna Schneider-Skalska - Wydział Architektury PK
Dr hab. inż. arch. Klaudiusz Fross, Wydział Architektury PŚ
Dr hab. inż. arch. Krystyna Januszkiewicz, prof. nzw. - Wydział Budownictwa i Architektury ZUT
Dr hab. Adam Bartoszek – prof. nzw. – Instytut Nauk Społecznych UŚ
Dr hab. inż. arch. Jan Słyk, prof. nzw. - Wydział Architektury PW
Dr hab. Małgorzata Dobrowolska - Wydział Pedagogiki i Psychologii UŚ
Dr hab. inż. arch. Marek Wysocki - Wydział Architektury PG
KOMITET ORGANIZACYJNY KONFERENCJI
Kierownik konferencji – dr hab. inż. arch. Beata Komar, beata.komar@polsl.pl
Sekretarz – dr inż. arch. Joanna Biedrońska, joanna.biedronska@polsl.pl
Członek komitetu organizacyjnego, public relation – dr inż. arch. Anna Szewczenko, anna.szewczenko@polsl.pl
Współpraca organizacyjna, sekretariat – mgr Alina Soroka-Kalnik, alina.soroka-kalnik@polsl.pl tel. 32 237 25 91
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PROGRAM
KONFERENCJI
czwartek
20.04.2017
9.00-10.00
– rejestracja uczestników + kawa/herbata na dzień dobry_1
aula
014
10.00-10.15:
Powitanie i wykład inauguracyjny:
Dr
hab. inż. arch. Klaudiusz Fross, Dziekan WA:
Wirusy
architektury. Co wolno architektom? Czy ładny - to wystarczy?
Projektowanie
jakościowe w oparciu o wiedzę, potrzeby i priorytety – standard
i obowiązek
10.15-10.30:
Wykład wprowadzający:
aula
014
10.30-11.45;
Sesja 1: PLENARNA: referaty po 15 min.
(prowadzenie:
Dr hab. inż. arch. Klaudiusz Fross)
Dr
hab. inż. arch. Małgorzata Mizia: Wróćmy do kultury
Dr
hab. inż. arch. Jan Słyk, prof. nzw. PW:
Od kanonu przez model empiryczny ku parametrycznym formułom.
Ewolucja poglądów na temat użytkowych i ergonomicznych
uwarunkowań architektury
Dr
hab. inż. arch. Marek Wysocki: Projektowanie uniwersalne w
planowaniu integracyjnych placów zabaw
dyskusja:
30 min. (lub 5 min. po każdym referacie)
sala
7
11.45
– 12.15 przerwa na kawę_2
aula
014
12.15-13.45;
Sesja 2: ZAGADNIENIA INTERDYSCYPLINARNE W PROJEKTOWANIU; referaty po
10 min.
(prowadzenie:
Dr hab. inż. arch. Jan Słyk, prof. nzw. PW)
Mgr
Maciej Żłobiński: Wieloaspektowość projektowania przestrzeni
biurowej
Dr
inż. arch. Michał Sitek: Projektowanie udogodnień w
przestrzeniach terminali lotniczych – oczekiwania i potrzeby
pasażerów
Mgr
inż. arch. Wojciech
Filip Maciejewski: Zastosowanie technologii wirtualnej
rzeczywistości w badaniach wpływu dystrybucji oświetlenia
elektrycznego na poczucie bezpieczeństwa
Dr
hab. inż. Jerzy Mikulik, prof. nzw. AGH, Dr inż. Grzegorz
Augustyn, Dr inż. Jakub Jurasz, Mgr inż. Krzysztof Jurczyk, Dr
inż. Tomasz Korbiel, Dr inż. Rafał Rumin: Analiza projektów
architektonicznych budynków użyteczności publicznej w kontekście
parametrów komfortu termicznego
Dr
inż. arch. Leszek Świątek: Wskaźniki biofilii. Pokoleniowa
percepcja biokultury w projektowaniu
Dr
inż. arch. Justyna Kleszcz: Farma jako system kształtowania
produktywnej zieleni miejskiej w Europie i na świecie – wyzwania
i zagrożenia
dyskusja:
30 min. (lub 5 min. po każdym referacie)
sala
7
13.45-14.45
przerwa na obiad
aula
014
14.45-16.15;
Sesja 3a: PRZESTRZENIE
ZAMIESZKANIA
I
POTRZEBY UŻYTKOWNIKÓW: referaty po 10 min.
(prowadzenie:
Dr hab. inż. arch. Marek Wysocki)
Dr
hab. inż. arch. Teresa Kusionowicz: Realizacja potrzeb zdrowotnych
człowieka w architekturze
Dr
inż. Anna Ostańska: Zmiany w preferencjach mieszkańców osiedla z
budynkami prefabrykowanymi po czterech latach od chwili pierwszych
interdyscyplinarnych badań ankietowych
Mgr inż. arch. Ewa Dyk: Partycypacyjne działania różnych grup wiekowych a zmiany przestrzeni osiedli mieszkaniowych z II połowy
XX wieku.
Dr
inż. Elżbieta Szafranko: Problematyka kształtowania przestrzeni
zamieszkania i lokalizacji inwestycji mieszkaniowych
Dr inż. arch. Marcin
Głuchowski: Współczesny kwartał architektury mieszkaniowej, a
potrzeby użytkowników zespołów wielorodzinnych
Mgr
inż. arch. Jarosław
Zawadzki: Pięćdziesięciolecie modyfikacji modułowego budownictwa
mieszkaniowego, na podstawie Osiedla Piastowskiego w Poznaniu
dyskusja:
30 min. (lub 5 min. po każdym referacie)
aula
015
14.45-16.15;
Sesja 3b: PRZESTRZENIE ZAMIESZKANIA - MIASTO; referaty 10 min.
(prowadzenie: Dr hab. Małgorzata Dobrowolska)
Mgr
Adam Sebastian Górski: Społeczny obraz miasta jako wyznacznik
działań podejmowanych w procesie rewitalizacji
Dr
inż. arch. Marek Janik: Przedprojektowe badania przestrzeni
miejskiej. Przykład zastosowania narzędzia badawczego
Dr
inż. arch. Agnieszka Bugno-Janik: Badania partycypacyjne
przestrzeni miejskiej – autorskie narzędzia badawcze
Dr
inż. arch. Krzysztof Kozak: Badania możliwości zaspokajania
potrzeb parkingowych mieszkańców w obszarze zabudowy śródmiejskiejw zarysach średniowiecznego układu urbanistycznego na przykładzie
miasta Gliwice
Dr
inż. arch. Agnieszka Szumilas: Badania pomocne w analizie
powierzchni parkingowej osiedla, w latach 1975 – 2016
Mgr
Łukasz Drozda: Między zrównoważeniem i wykluczeniem. Kolizje
projektowania uniwersalnego z transportem zrównoważonym na
przykładzie Warszawy
- Dr hab. Małgorzata Dobrowolska, dr inż. arch. Agnieszka Labus: Modele tworzenia inkluzywnych społeczności zamieszkujących budynek mieszkalny, w szczególności uwzględniające osoby starsze i niepełnosprawne
dyskusja:
30 min. (lub 5 min po każdym referacie)
sala
7
16.15-16.45
przerwa na kawę_3
aula
014
16.45-18.15;
Sesja 4a: PRZESTRZENIE EDUKACJI, PROJEKTY DYDAKTYCZNE I
BADANIA
STUDENCKIE; referaty po 10 min.
(prowadzenie:
Dr hab. inż. arch. Dorota Winnicka-Jasłowska)
Dr
inż. arch. Angelika Lasiewicz-Sych: Architektura uniwersytecka –
jako przestrzeń dialogu i zaangażowania
Dr
inż. arch. Joanna Gil-Mastelarczyk: Zielona przestrzeń rozrywki w
mieście – istotny element problematyki edukacyjnej
Mgr
inż. arch. Ewa Marczewska: Określenie stopnia dostępności
przestrzeni publicznych na Kampusie Politechniki Gdańskiej w myśl
teorii projektowania uniwersalnego z użyciem metodologii space
syntax
Studentka
Justyna Motyka: Opracowanie założeń programowo-przestrzennych dla
Uniwersytetu Trzeciego Wieku. Omówienie metody badań
przedprojektowych na przykładzie ćwiczenia semestralnego
Studentki:
Sonia Jarczyk, Marta Kamińska: Modelowe mieszkanie seniora w
badaniach przedprojektowych z udziałem użytkowników. Studium
przypadku
Studenci:
Kajetan Herkt, Monika Bucała, Ewelina Kielak, Natalia Jarosz,
Wiktoria Jagiełka: Przestrzeń edukacji i rozrywki dostosowana do
dzieci z autyzmem
dyskusja:
30 min. (lub 5 min. po każdym referacie)
aula
015
16.45-18.15;
Sesja 4b: PRZESTRZENIE ZAMIESZKANIA - SENIORZY I NIEPEŁNOSPRAWNI;
referaty po 10 min.
(prowadzenie:
Dr hab. inż. arch. Beata Kucharczyk-Brus)
Dr
inż. arch. Maria Bielak-Zasadzka, Inż. arch. Marika Dąbrowska,
Kształtowanie przestrzeni obiektu hospicjum w odpowiedzi na
potrzeby behawioralne jego użytkowników
Dr
inż. arch. Joanna Kaszuba, Dr inż. arch. Karolina Sobczyńska:
Optymalizacja przestrzeni mieszkalnej użytkowanej przez osoby
niepełnosprawne wraz z osobami pełnosprawnymi w celu spełnienia
szerokiego spectrum potrzeb
Dr
inż. arch. Małgorzata Bartnicka: Podatność mieszkań na
dostosowanie ich na potrzeby osób niepełnosprawnych
Dr
inż. arch. Monika Magdziak: Typologia osób starszych pod kątem
potrzeb mieszkaniowych
Dr
inż. arch. Iwona Benek, Mgr inż. arch. Małgorzata Kampka: Poprawa
jakości opieki nad pacjentami geriatrycznymi poprzez terapie w
adekwatnie kreowanym środowisku zajęciowym
Dr
inż. arch. Joanna Borowczyk: Budynki dostępne - propozycje
systematyzacji zbioru dobrych praktyk jako instrumentu wsparcia
trwałej integracji społecznej
dyskusja:
30 min. (lub 5 min po każdym referacie)
aula
014
18.30-19.30
I FESTIWAL FILMOWY STUDENTÓW ARCHITEKTURY „Człowiek w
architekturze”
(prowadzenie:
Dr hab. inż. arch. Beata Komar)
20.00
Bankiet, HOTEL
SILVIA Klub Mardi Gras, Gliwice, ul. Studzienna 8
piątek
21.04.2017
9.00-10.00
– rejestracja uczestników + kawa na dzień dobry_1
aula
015
10.00-11.30;
Sesja 1: PRZESTRZENIE ROZRYWKI (panel dyskusyjny); (prowadzenie: Dr
inż. arch. Anna Szewczenko)
Dr
inż. arch. Magdalena Jamrozik-Szatanek: Przestrzenie rozrywki, jako
ważny element uzdrawiającego środowiska w szpitalach
pediatrycznych
Dr
inż. arch.Rafał Szrajber: Architektura wirtualnych światów jako
obszar badawczy
Mgr
inż. arch. Bogusław Hajda: Alternatywne formy wykorzystania
przestrzeni miasta
Mgr
inż. arch. Agnieszka Piórkowska: „Tańczyć każdy może” -
Case study do rozwiązań funkcjonalno - przestrzennych szkoły i
teatru tańca
Mgr
inż. arch. Kamil Hojarczyk: Przestrzeń czasu wolnego młodzieży
na obszarach wiejskich (Na przykładzie wsi Babice, Jankowice,
Mętków i Zagórze w gminie Babice)
Mgr
inż. arch. Lea Kazanecka-Olejnik: Tymczasowe przekształcenia
przestrzeni publicznych
Komunikaty
5 minut+dyskusja 60 min
sala
7
11.30
– 12.15 brunch
12.30
Wyjazd na wycieczkę do Strefy Kultury w Katowicach
Plan
wycieczki:
godz.
12.30 wyjazd:
(miejsce zbiórki – Gliwice, ul. Akademicka / Plac Krakowski)
godz.
13.30-15.00 zwiedzanie
z przewodnikiem
siedziby
Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia (NOSPR)
godz.
15.00-16.00 kawa,
przekąski we własnym zakresie w restauracji Cadenza na terenie
NOSPR
godz.
16.00-17.00
spacer i zwiedzanie obiektów Strefy Kultury z możliwością
wejścia do Galerii Jednego Dzieła w Muzeum Śląskim, gdzie
aktualnie prezentowana jest praca Dani Karavan’a, Reflection /
Odbicie
godz.
17.00
– wyjazd do Gliwic z parkingu NOSPR-u
godz.
18.00
– powrót do Gliwic, parking przy ul. Ks. M. Strzody
Organizator
konferencji zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian do
programu konferencji.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
WYDAWNICTWO KONFERENCYJNE
Teksty referatów o objętości min. 0,5 arkusza wydawniczego zostaną opublikowane cyfrowo, jako rozdziały w wieloautorskiej, redagowanej monografii konferencyjnej w języku polskim (co daje 5 punktów w rejestracji dorobku naukowego na uczelniach).Wersja elektroniczna monografii zostanie zamieszczona w Bibliotece Cyfrowej Politechniki Śląskiej na zasadzie otwartego dostępu (Open Access)*.
Autorzy najlepszych referatów zostaną zaproszeni do przygotowania publikacji w języku angielskim w czasopiśmie punktowanym (11 pkt) z listy B Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego – “
Architecture • Civil Engineering • Environment – ACEE” www.acee-journal.pl
Czasopismo jest indeksowane w prestiżowej bazie Web of Science, a także w bazach BazTech oraz IndexCopernicus, dostępne w wersji on-line na zasadzie otwartego dostępu (Open Access);
*Dalsze wskazówki w dokumentach: Wydawnictwo konferencyjne oraz Szablon edytorski artykułu.
IMPREZY TOWARZYSZĄCE
- Wycieczka do Strefy Kultury w Katowicach: Muzeum Śląskie, NOSPR, Centrum Kongresowe (21.04.17),
- Termin konferencji: 20-21 kwiecień 2017
- Zgłoszenie na konferencję wraz ze streszczeniem referatu: 16 grudzień 2016 (prosimy o przesłanie dokumentów na adres mailowy: beata.komar@polsl.pl)
- Ogłoszenie kwalifikacji referatu do wygłoszenia lub na sesję posterową: 16 styczeń 2017
- Nadesłanie pełnego tekstu referatu: 17 marzec 2017 (teksty prosimy przesyłać na adres: joanna.biedronska@polsl.pl)
- Wniesienie opłaty konferencyjnej: 17 marzec 2017 (potwierdzenie wpłaty prosimy przesłać na adres: alina.soroka-kalnik@polsl.pl)
- Recenzje, wybór najlepszych tekstów do ACEE: 20 kwiecień 2017
1. Koszt uczestnictwa wynosi: 650 zł (dla doktorantów i studentów - 350 zł - ilość miejsc ograniczona)
Koszt obejmuje wydawnictwo monografii konferencyjnej, materiały konferencyjne,
catering, bankiet, udział w wycieczce do Strefy Kultury w Katowicach.
Koszt nie obejmuje dojazdów i noclegów. Rezerwacji noclegów uczestnicy konferencji
dokonują we własnym zakresie.
2. Numer konta, na które należy dokonywać opłaty konferencyjnej:
POLITECHNIKA ŚLĄSKA ING BANK ŚLĄSKI S.A. ODDZIAŁ GLIWICE
60 1050 1230 1000 0002 0211 3056
z dopiskiem Badania Interdyscyplinarne w Architekturze_ Imię i nazwisko uczestnika
Termin wniesienia opłaty: 15 marzec 2017
Potwierdzenie wpłaty proszę przesłać na adres: alina.soroka-kalnik@polsl.pl
ZAKWATEROWANIE
Dom Gościnny Politechniki Śląskiej Sezam
ul. Pszczyńska 89a, Gliwice
32 237-23-07
32 237-23-08
Hotel Diament Economy***
ul. Zwycięstwa 42
44-100 Gliwice
tel.: +48 32 231 18 21
fax: +48 32 231 18 23
e-mail: gliwiceeconomy@hotelediament.pl
Na hasło „Konferencja BIWA” zniżka (cena pokoju 1-osobowego 170 zł/doba, pokój 2-osobowy 210 zł/doba)
Hotel Diament Plaza ****
ul. Zwycięstwa 42
44-100 Gliwice
tel.: +48 32 721 70 00
fax: +48 32 721 70 01
e-mail: gliwice@hotelediament.pl
Na hasło „Konferencja BIWA” zniżka (cena pokoju 1-osobowego 250 zł/doba, pokój 2-osobowy 295 zł/ doba)
Hotel Mikulski
ul. Dąbrowskiego 24
44-100 Gliwice
+48 32 3318201
recepcja@hotelmikulski.pl
Te i inne hotele dostępne są bezpośrednio przez swoje strony internetowe lub przez portal
Booking.com
WSKAZÓWKI DOJAZDU
Wydział Architektury - ul. Ks. Marcina Strzody 10: https://goo.gl/maps/4iomA
PARKINGI
Budynek Wydziału Architektury zlokalizowany przy ul. Ks. M. Strzody 10 nie posiada własnego parkingu. Prosimy o parkowanie na sąsiednich ulicach (np. Zimnej Wody, Kłodnickiej) oraz parkingu miejskim.
MATERIAŁY DO POBRANIA
Program konferencji BIWA 2017
Abstrakt_wytyczne.doc
Formularz zgłoszeniowy_.doc
Szablon edytorski artykułu.doc
Terminarz konferencji.doc
Wydawnictwo konferencyjne.doc
FESTIWAL FILMOWY
Formularz zgłoszeniowy na festiwal filmowy.doc
Formularz zgłoszeniowy na festiwal filmowy.pdf
Regulamin I Festiwalu Filmowego StudentowArchitektury_.pdf
Plakat FFSA.jpg
GALERIA BIWA 2015
ZAPRASZAMY PONOWNIE !